دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه

دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه

دستگاه خم کن ورق گالوانیزه یکی از مهم ترین دستگاه هایی است که قطعا به آن نیاز خواهید داشت. پس از خرید ورق گالوانیزه، معمولاً باید اصلاح شود تا از آن در کاربردهای مختلف استفاده شود. این تغییرات می تواند شامل انواع عملیات مکانیکی باشد. در برخی از صنایع برای استفاده از ورق گالوانیزه باید عملیات مکانیکی مختلفی روی آن انجام شود.

خم شدن ورق گالوانیزه یکی از آنهاست که با اعمال فشار باعث ایجاد خمیدگی و زاویه در ورق و در نتیجه تغییر شکل آن می شود. اپراتور باید از تخصص و دقت کافی برای انجام خدمات خمکاری با استفاده از دستگاه های صنعتی خاص برخوردار باشد. زیرا بی توجهی به اصول خمکاری ورق گالوانیزه باعث ایجاد ترک یا شکست در آن می شود. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه خم کن توصیه می کنیم با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه  : دستگاه خمکاری پروفیل 

دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه

 

فرآیند خمکاری ورق گالوانیزه چیست؟

خمکاری در زبان انگلیسی به معنای خم شدن است. این عمل فیزیکی نیروی فشاری را به ورق گالوانیزه در یک زاویه خاص اعمال می کند. فشار اعمال شده باعث تغییر شکل ورق حول یک محور خاص می شود. اگر اصول خمکاری ورق گالوانیزه به درستی اجرا شود، شکستگی یا تغییر ضخامت در ورق ایجاد نمی شود. ضمناً در طی این شکل دهی حجم ورق ثابت می ماند.

خم شدن ممکن است یک عملیات مکانیکی ساده به نظر برسد. اما در واقع یک فرآیند دقیق است که باید با توجه به مقاومت کششی ورق به آن نیرو اعمال شود. بنابراین قبل از خم شدن ورق گالوانیزه با در نظر گرفتن ضخامت ورق و شکل خمشی، میزان فشار وارد شده توسط پانچ برای این میزان شکل دهی محاسبه می شود. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های صنعتی مختلفی برای برش و خم کردن انواع ورق ها ساخته شده است. بنابراین خمش ورق فلزی در هر زاویه و با هر نوع عمق شعاعی با دقت بالایی امکان پذیر است.

روش های زیادی برای خم کردن ورق گالوانیزه وجود دارد که انتخاب روش مناسب به چهار عامل زیر بستگی دارد:

  • ضخامت ورق
  • جنس ورق
  • میزان خمش
  • تغییر فرم مورد نیاز در اثر خمش

انواع دستگاه خم کن ورق گالوانیزه

وقتی صحبت از خمش ورق گالوانیزه یا سایر ورق های فلزی می شود، در واقع منظور ابزار و تجهیزاتی است که فرآیند خم کاری با آنها انجام می شود. به طور کلی خمکاری با استفاده از ماشین آلات به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. روش مناسب را می توان بر اساس شکل و ضخامت ورق انتخاب کرد.

  • دستگاه خم کن به روش دستی

در خمکاری دستی به ابزارهای ساده و کمکی مانند انبر قفلی، چکش و گیره نیاز است. روش دستی دقت و سرعت کمتری نسبت به روش اتوماتیک یا ماشینی دارد. اما این روش برای ورق هایی با ضخامت کم و تعداد کم انتخاب مناسب تری است. خم شدن دستی با نگه داشتن ورق در جای خود با گیره انجام می شود. سپس با استفاده از چکش و ضربات فشار حول محور مشخص شده، زاویه خمش در جهت گیره ایجاد می شود.

دستگاه خم کن دستی از سه فک تشکیل شده است. ورق گالوانیزه بین دو فک بالا (فک متحرک) و فک بالا (فک ثابت) قرار می گیرد. ورق فلزی را می توان با استفاده از پیچ فکی متحرک در جای خود محکم نگه داشت. فک سوم یا بالا قابلیت حرکت شعاعی را دارد که در نتیجه می توان ورق را خم کرد. دستگاه خم کن دستی اغلب برای ورق های نازک (ضخامت ۳ میلی متر) و با زاویه خم کم استفاده می شود.

  • دستگاه خم کن ماشینی

خمکاری ورق گالوانیزه توسط ماشین و با کمک ابزار و تجهیزات انجام می شود. دستگاه های خم کن ماشینی به سه دسته برقی، ستونی ساده، هیدرولیک و مکانیکی تقسیم می شوند.

  • دستگاه خم کن برقی

از این نوع دستگاه برای خم کردن ورق های گالوانیزه به ضخامت ۶ میلی متر استفاده می شود. از نظر سرعت و کارایی بهتر از دستگاه خم کن دستی کار می کند. زیرا با قدرت موتور الکتریکی کار می کند.

  • دستگاه خم کن ساده ستونی

این دستگاه در دو مدل با فک بالا ساده و فک بالای لقمه‌ای موجود می باشد. دستگاه مذکور دارای دو فک بوده و ورق بین دو فک قرار می گیرد. با حرکت دادن اهرم کنار آن می توان زاویه خمش را ایجاد کرد. همچنین با وجود دو وزنه در قسمت میز گردان، امکان تنظیم فشار وارده به ورق وجود دارد.

  • دستگاه خم کن پرسی هیدورلیکی و مکانیکی

از جمله قطعات اصلی دستگاه خم کن پرس می توان به قالب آن اشاره کرد که شامل قالب و ماتریس می باشد. این قالب ها از فولاد ساخته شده اند. از این دستگاه علاوه بر خم شدن برای ایجاد برجستگی، فرورفتگی، صاف کردن نیز استفاده می شود. این دستگاه قادر است ورق را از ۱ تا ۱۸۰ درجه خم کند.

بیشتر بدانید دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه : دستگاه خم لوله در اصفهان

دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه

روش‌های خمکاری ورق فلزی

یکی از اصول خم کاری ورق گالوانیزه توجه به پارامترهای خمشی است. شعاع خم (R)، ضخامت ورق (T)، عرض ورق (W)، طول لبه ورق نسبت به سطح خم (X) و زاویه خم مشخصاتی هستند که باید قبل از فرآیند خمکاری بررسی شوند تا به آنها کمک شود قادر به ارائه بهترین خدمات خمکاری است. خمکاری ورق فلزی به روش های مختلفی انجام می شود. برای انتخاب روش مناسب باید به نوع و شکل قطعه نهایی توجه کرد. انواع روش های متداول خمش ورق فلزی شامل موارد زیر می باشد.

  • خم شدن به روش خمش لبه: دستگاه با استفاده از پانچ به ورق برخورد کرده و زاویه خمشی ایجاد می کند.
  • خمش به روش سکه ای: خم شدن ورق دقیقاً در وسط آن اتفاق می افتد و چون دو طرف آن شبیه هم هستند به آن خمش سکه می گویند.
  • خمش هوا: خمش ایجاد شده در این روش چندان دقیق نیست. دستگاه برای ایجاد خمش با ورقه های فلزی تماس پیدا نمی کند.
  • خم کاری چرخشی: دستگاه خم کن تمام اتوماتیک ایجاد می کند و یکی از ویژگی های مهم این روش خمکاری ورق گالوانیزه عدم ایجاد خط و خش بر روی سطح ورق می باشد.
  • خمش U شکل: در این روش دستگاه خمشی U شکل ایجاد می کند و از بسیاری جهات شبیه به روش خمشی V شکل است.
  • خمش به روش V: با استفاده از قالب و پانچ ایجاد می شود و در بین انواع روش های خمشی رایج است.
  • خم شدن به سمت پایین: در این خمش همانطور که از نامش پیداست قالب های مخصوص ایجاد خم به سمت پایین فشار می آورند.

تشخیص نوع قابلیت خمکاری ورق گالوانیزه

خمکاری ورق گالوانیزه معمولاً به دو روش سرد و گرم انجام می شود. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که قابلیت خمشی ورق چگونه تشخیص داده می شود؟ نحوه خم کردن ورق گالوانیزه به میزان کربن و سختی آن بستگی دارد. هرچه محتوای کربن ورق بیشتر باشد، سخت تر است. بنابراین به همان نسبت خمش با شدت بیشتری انجام می شود. به طور کلی اگر درصد کربن ورق برابر با ۱/۲ درصد باشد برای تغییر فرم از روش سرد استفاده می شود. اگر مقدار کربن بیشتر از این مقدار باشد خمش گرم گزینه مناسب تری خواهد بود. زیرا حرارت دادن باعث افزایش انعطاف ورق و در نتیجه خم شدن راحت تری می شود. بسته به اینکه روش سرد یا گرم انتخاب شود، نوع دستگاه خم کن ورق گالوانیزه نیز می تواند متفاوت باشد.

خمکاری ورق گالوانیزه چه کاربردهایی دارد؟

ورق گالوانیزه به دلیل پوشش لایه فلز روی که باعث افزایش مقاومت ورق در برابر زنگ زدگی و خوردگی می شود در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. اما در اکثر این صنایع تشکیل ورق فلزی ضروری است. خمکاری یکی از خدمات ضروری برای تغییر شکل ورق بدون شکستگی و چین خوردگی است. رایج ترین کاربردهای خمش ورق فلزی عبارتند از:

  • کشاورزی
  • دامداری
  • ساختمان‌سازی
  • لوازم خانگی
  • کارخانجات
  • کشتی‌سازی
  • خودروسازی

بیشتر بدانید دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه : قیمت دستگاه خم لوله در اصفهان 

دستگاه خم و برش ورق گالوانیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *