خدمات خمکاری لوله

در این مقاله به بررسی موضوع خدمات خمکاری لوله پرداخته میشود. روش های مختلفی برای خم کردن لوله ها وجود دارد. هر یک از روش ها با توجه به نوع و کیفیت خمی که می توانند تولید کنند، کاربردها و محدودیت هایی دارند. انتخاب روش مناسب مستلزم آشنایی با این روش هاست.

خم کردن لوله یکی از مهمترین بخش های ساختمانی است. محصولات زیادی وجود دارد که با استفاده از لوله تولید می شوند، بنابراین فهرست کردن همه آنها تا حدودی غیرممکن است. مهم نیست که در کجا از خم لوله استفاده می شود، شکل دهی دقیق لوله ها امروزه بخش مهمی از تولید هستند.

نحوه شکل گیری لوله به عوامل مختلفی از جمله نوع متریال، ضخامت دیوار، میزان مورد نیاز و دقت مورد نظر بستگی دارد. لوله خم کن معمولا بر اساس این عوامل خریداری می شود. اما انواع روش های خم کردن لوله چیست؟ چگونه کار می کنند و مزایای یک روش خمکاری نسبت به دیگری چیست؟ در زیر اصول روش های مختلف خمش لوله را بررسی می کنیم و مزایا و معایب هر کدام را ارائه می کنیم.

خدمات خمکاری لوله

 

برای انتخاب روش خمکاری لوله مناسب باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

آموزش خمکاری لوله

در خمکاری لوله ظرفیت لوله یکی از مهم ترین عواملی است که قبل از شروع کار باید در نظر گرفته شود. ظرفیت خمکاری لوله با مقدار کربن موجود در آن رابطه معکوس دارد. یعنی با افزایش مقدار کربن، شکنندگی مقطع افزایش یافته و در نتیجه مقاومت لوله در برابر خمکاری کاهش می یابد. سه حالت کلی عبارتند از سرد، گرم و القایی به عنوان روش های خمکاری لوله. انتخاب نوع خمش رابطه مستقیمی با اندازه لوله ، میزان شعاع خمکاری، مشخصات سطح مقطع و … دارد، برای مثال مقاطعی که دارای ۱.۲ درصد کربن باشند را به شیوه سرد و مقاطعی که کربن موجود در آن از ۱.۲ درصد بیشتر باشد را به شیوه گرم که با اعمال دما و حرارت همراه است خم می کنند.

انجام خمکاری به روش های مختلف

  1. خمکاری به روش سرد

خمکاری به روش سرد برای ایجاد خم های کوچک یا بزرگ به طور گسترده در بسیاری از صنایع استفاده می شود. در خمکاری سرد از چندین روش مختلف استفاده می شود که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

  1. خمکاری به روش گرم

در خمکاری لوله به روش گرم، لوله در معرض حرارت قرار می گیرد که باعث تغییر در ساختار کریستالوگرافی و در نهایت تغییر خواص قطعه می شود، بنابراین در خمکاری لوله به روش گرم در زمان هایی که بخواهیم خمکاری با زاویه بسیاربالا انجام دهیم؛ یا اینکه روی قطعه عملیات حرارتی انجام دهیم؛کاربرد دارد. سوخت فسیلی، القای مغناطیسی یا هدایت الکتریکی می تواند منبع گرمایی برای گرم کردن لوله در این روش باشد.

  1. خمکاری به روش القایی

گرمایش القایی یک فرآیند خودکار با راندمان بالا در انتقال انرژی است که برای گرم کردن مواد فرومغناطیسی استفاده می شود. از ولتاژ متناوب اعمال شده به یک سیم پیچ چند دور (به شکل یک شیر برقی) استفاده می کند که در نتیجه جریان متناوب در سیم پیچ ایجاد می شود. این جریان یک میدان مغناطیسی متغیر با زمان در اطراف خود ایجاد می کند که دارای فرکانس یکسان با جریان الکتریکی تولید کننده آن است، اما در جهت مخالف جریان در سیم پیچ است. لوله های با قطر بزرگ با استفاده از بالابر برای جابجایی وزنه های سنگین خم می شوند. سلف ها برای ایجاد یک نوار باریک از گرمای متمرکز استفاده می شود تا به تدریج ناحیه لکه را نرم کند. همانطور که لوله گرم می شود، به آرامی با سرعت ثابت به بازوی خم هدایت می شود. این فرآیند تضمین می‌کند که هیچ عارضه جانبی مرتبط با تکنیک‌های خم شدن سرد (مسطح، چین خوردگی) وجود ندارد.

خدمات خمکاری لوله

مزایای خمکاری به روش القایی

خدمات خمکاری لوله

خمکاری گرم

در خمکاری لوله به روش گرم، لوله در معرض حرارت قرار می گیرد که باعث تغییر در ساختار کریستالوگرافی و در نهایت تغییر خواص قطعه می شود، بنابراین در خمکاری لوله به روش گرم در زمان هایی که بخواهیم خمکاری با زاویه بسیاربالا انجام دهیم؛ یا اینکه روی قطعه عملیات حرارتی انجام دهیم؛کاربرد دارد. سوخت فسیلی، القای مغناطیسی یا هدایت الکتریکی می تواند منبع گرمایی برای گرم کردن لوله در این روش باشد.

خصوصیات روش خمکاری گرم لوله

خمکاری سرد

خمکاری به روش سرد برای ایجاد خم های کوچک یا بزرگ به طور گسترده در بسیاری از صنایع استفاده می شود. در خمکاری سرد از چندین روش مختلف استفاده می شود که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

خم کردن لوله به روش رام یکی از قدیمی ترین، ساده ترین و ارزان ترین روش های خم کاری در جهان است که با کمک سنبه و با نیروی هیدرولیک، باعث وارد شدن قطعه به غلتک ها و بلوک های محوری می شود که لوله را خم می کند. این روش زمانی استفاده می شود که می خواهید به آخرین سطح مقعر برسید. معمولاً در خمکاری لوله های گرمایشی شوفاژ و پایه مبلمان در مواردی که مشخصات خاصی از شعاع نهایی وجود ندارد استفاده می شود.

در خمش فشاری، قالب ثابت مانده و لوله با استفاده از یک کفشک دور قالب پیچیده شده و خم می شود.در این روش، ناحیه بیرونی خم می‌تواند کوچک باشد، زیرا این روش قطر داخلی لوله را پشتیبانی نمی‌کند و بنابراین تغییر می‌کند. قطعاتی که شعاع خمش کمتر از سه برابر قطر داخلی لوله است نمی توانند از این روش استفاده کنند.

خم کن های غلتکی انواع مختلفی دارند و عموماً برای خم کردن لوله های فولادی با قطر بزرگ استفاده می شوند. به این ترتیب که به کمک غلتک های متعدد و تنظیم فاصله و زاویه بین آنها، انحنای در جهت دلخواه در قسمت های مختلف لوله های اصلی ایجاد می شود. این روش عمدتا برای ایجاد اشکال مارپیچی استفاده می شود.

این روش زمانی استفاده می شود که نیاز به خمش دقیق لوله باشد. لوله تخت توسط یک گیره به قاب ثابت می شود، سپس لوله و قالب به طور همزمان شروع به چرخش می کنند. برای جلوگیری از چین و چروک دیواره داخلی از ماندرل استفاده می کنند. مزیت این روش قابلیت کنترل شعاع درونی و بیرونی است.

مزایای روش خمکاری سرد لوله های فولادی

کاربرد خمکاری

خمکاری لوله و ورق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مهمترین کاربردهای صنعتی خمکاری در زیر توضیح داده شده است. ساخت انواع کنترل باکس، ساخت انواع حفاظ الکتریکی، ساخت کابینت، ساخت مبدل حرارتی، ساخت شاسی کامپیوتر، تولید پنل خودرو، ساخت انواع در، کشو و قفسه، ساخت انواع مبلمان فلزی، تولید انواع تجهیزات سرمایشی و ساخت انواع قابلمه و ماهیتابه عمیق

خدمات خمکاری لوله

معرفی انواع دستگاه خمکاری لوله

مهمترین ویژگی و مزیت اصلی خمکاری با دستگاه مکانیکی سرعت بالا و دقت بالای آن است. این روش نیز بسیار ایمن است. بنابراین برای صنعتگران مبتدی توصیه می شود. متداول ترین نوع خم شدن با استفاده از این دستگاه، قالب وی است.

خمکاری پنوماتیک ورق فلزی یا لوله با استفاده از نیروی هوا خم می کند. این دستگاه در مواقعی استفاده می شود که خمش نیاز به فشار زیادی نداشته باشد. به طور کلی باید بگوییم که از این دستگاه برای لوله های ارزان قیمت یا کوچک استفاده می شود.

آخرین و جدیدترین خمکاری، نوع هیدرولیک است. این مدل خمشی برای خمکاری ظریف و دقیق مناسب بوده و بسیار کارآمد است. صنعتگران علاقه زیادی به این روش خم کردن دارند.

خمکاری یکی از دقیق ترین کاربردهای دستگاه CNC است. با این تکنیک می توان منحنی های کوچک و ظریفی ایجاد کرد.

معرفی ابزار خمکاری لوله

برای هر روش خمکاری لوله از ابزارهای مختلفی استفاده می شود. با این حال، برخی از ابزارهای خمکاری در تمام روش ها از جمله روش های زیر ثابت هستند:

 قالب خمشی ابزار اصلی خمکاری لوله است. به طور کلی از این مدل برای ایجاد فشار و انحنا بر روی محصول استفاده می شود.

 از این ابزار برای ثابت نگه داشتن لوله در طول فرآیند خمکاری استفاده می شود. اگر لوله در حین خم شدن تکان بخورد، باعث ایجاد ایرادات ظاهری جبران ناپذیری می شود. بنابراین ابزار گیره نقش مهمی در خمش لوله دارد.

 این قالب در طول فرآیند با لوله حرکت می کند و فشار لازم را برای خمش وارد می کند.

 این قالب نقش مهمی در جلوگیری از آسیب به دیواره لوله داخلی دارد. قالب مندرال انواع مختلفی دارد و این قالب برای هر لوله، از ماده خاصی استفاده می شود.

قیمت خمکاری لوله چقدر است؟

هزینه خم کردن لوله بستگی به اندازه و شکل خم لوله دارد و برای استعلام قیمت باید اطلاعات زیر را در اختیار ما قرار دهید: