دستگاه خم کن لوله برق

دستگاه خم کن لوله برق
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دستگاه خم کن لوله برق

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دستگاه خم کن لوله برق

دستگاه خم کن لوله برق، دستگاهی است که برای شکل دادن و خم کردن لوله های برق مانند لوله های فولادی، فولادی، مسی، پلاستیکی و پی وی سی استفاده می شود و این دستگاه دارای انواع مختلفی از جمله خم کن برقی دستی، خمکن لوله برقی، خم کن لوله برقی هیدرولیک و خم کن لوله برقی هیدرولیک دستی می باشد. برای مثال جهت خم کردن لوله های برق با قطر ۱ اینچ و کمتر می توان از دستگاه خمکن لوله برق دستی استفاده نمود اما برای خم کردن لوله هایی با قطر بیشتر از ۱ اینچ لازم است که از دستگاه خم کن لوله برق هیدرولیکی بهره برد.

بیشتر بدانید دستگاه خم کن لوله برق : دستگاه خمکاری پروفیل 

دستگاه خم کن لوله برق

 

انواع دستگاه خم کن لوله برق

  1. دستی ( برای خم کردن لوله های برق با قطر ۱ اینچ و کمتر )
  2. هیدرولیکی ( برای خم کردن لوله هایی با قطر بیشتر از ۱ اینچ )
  3. هیدرولیک دستی
  4. فنر لوله خم کن
  5. برقی

در ادامه به تفصیل به نوع و نحوه عملکرد هریک اشاره خواهیم کرد :

  • دستگاه خمکن لوله برق دستی

کارکرد این نوع دستگاه طوری است که برای خم کردن لوله های برق از نیروی دستی کمک می گیرد. این دستگاه دارای بیتی است که با توجه به اندازه لوله (قطر و ضخامت) انتخاب می شود (اندازه بیت هایی که روی این دستگاه نصب می شود PG 13.5 – PG 16 – PG 21 – ½ inch – ¾ inch – 1 inch) می باشد. هستند) و برای لوله هایی با حداکثر قطر ۲۵ میلی متر استفاده می شود.

روش کار با این دستگاه دستی بدین صورت است که ابتدا بیت دستگاه و تکیه گاه با توجه به قطر لوله انتخاب می شود و بعد با قرار دادن لوله در درون خمکن لوله، به زاویه مورد نظر بودن اهرم فشار داده شده و لوله خم می شود. این دستگاه عموما دارای چندین بیت گوناگون است و می توان از آن برای ایجاد خمیدگی ۹۰ درجه، خمیدگی پشت به پشت، خم شدن انحراف، خم شدن ابرو و خمش پله ای استفاده کرد. برای کار با این دستگاه ابتدا باید دسته را به قسمت رزوه دار آن وصل کنید. سپس لوله برق را در حالت کج قرار دهید و خم لوله را علامت بزنید. در مرحله بعدی پای خود را روی پدال دستگاه می گذارید و سپس دسته را فشار می دهید و لوله مورد نظر به اندازه دلخواه خم می شود.

مدل دیگری از خمکن لوله برقی دستی موجود است. دارای تعدادی نیم قوس (نیم سیلندر) در ابعاد مختلف که با توجه به قطر لوله برق انتخاب و بر روی دستگاه نصب می شود. سپس ساپورت لوله برق با توجه به قطر لوله انتخابی تنظیم شده و خم کن لوله برق آماده می شود. در مرحله بعد لوله مورد نظر داخل دستگاه قرار می گیرد و فرد می تواند با قرار دادن پای خود روی پایه دستگاه و فشار دادن اهرم لوله را به اندازه دلخواه خم کند. از این دستگاه می توان برای لوله های مسی، لوله های آلومینیومی و لوله های فولادی و فولادی استفاده کرد.

این مدل از دستگاه های خمکن برقی دارای چندین نیمه قوس با شیار و قوس متناسب با قطر لوله های متفاوت می باشد. شعاع انحنای لوله عموما ۱۰ برابر قطر لوله های مختلف است و با توجه به قطر لوله از این نیمه قوس ها استفاده می شود.

  • خمکن لوله برقی هیدرولیک

دستگاه خمکن لوله برق هیدرولیکی برند دیگری از دستگاه خم کن است که برای شکل دادن و زاویه دادن به لوله برق استفاده می شود. این خم کن ها غالبا جهت  لوله های با قطر ۱ اینچ تا ۸.۵ اینچ استفاده می شود. چراکه این لوله های با قطر بالا را نمی توان با خم کن دستی شکل داد. دستگاه هیدرولیک برای انواع لوله های مسی، آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه، میلگرد و فولادی کاربرد دارد. با توجه به درجه بندی بودن این دستگاه ها کار با آن ها بسیار راحت است و کافی است آن را روی زاویه مورد نظر قرار داده و لوله را داخل آن قرار دهید و سپس لوله را خم کنید.

بیشتر بدانید دستگاه خم کن لوله برق : دستگاه خمکاری مبدل

دستگاه خم کن لوله برق

  • فنر خم لوله برق

فنر خم کن لوله برق، در واقع ساده ترین ابزار برای خم کردن لوله های برق با ضخامت کم است. از این دستگاه برای خم کردن لوله های پلیکا، پی وی سی و پلی آمید استفاده می شود. در واقع لوله هایی که قابلیت خم شدن سرد و گرم را دارند با این دستگاه زاویه دار می شوند.

  • دستگاه خم کن لوله برق کاندوییت

خمکن لوله برقی کاندوییت مدل متفاوتی از خم کن لوله است که مخصوص کاندوییت های مختلف است و به ۵ نوع مختلف تقسیم می شود که شامل خم کن کاندوییت دستی، خم کن کاندوییت مکانیکی، خم کن کاندوییت برقی، لوله هیدرولیک کاندوییت خم کن و لوله کاندوییت پی وی سی می باشد. انواع این لوله ها به شرح ذیل است:

  • لوله EMT: لوله خمکن برقی، خم کن لوله دستی، خم کن مکانیکی لوله
  • IMC Conduit: خم کن مکانیکی لوله، لوله خم کن برقی، خم کن لوله هیدرولیک و لوله خم کن دستی برای لوله های ابعاد کوچک.
  • لوله پی وی سی: با استفاده از جعبه یا پوشش حرارتی
  • لوله RMC: خم کن لوله هیدرولیک، خم کن لوله برقی، خم کن مکانیکی لوله
  • کاندوییت ENT: استفاده از روکش حرارتی یا جعبه
  • دستگاه خم کن لوله برقی

از دیگر دستگاه های خمکن لوله برقی، دستگاه الکتریکی است که از برق برای خم کردن لوله بهره می برد. این دستگاه دارای محورهای متغیر (خطی، دوار، چپ دست و راست دست) است و بر اساس ضخامت و قطر لوله قابل تنظیم می باشد. این دستگاه می تواند چندین شعاع خم ایجاد کند و خم هایی از جمله خم بسته و خم ۳ بعدی را روی لوله برق اعمال کند. لوله خم کن برقی یکی از ابزارهای ضروری و مهم برای افراد فعال در زمینه تاسیسات برقی می باشد. خمش اساسی لوله های برق از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا برای عبور سیم ها از لوله ها باید به شکل صحیح خم شوند تا کار با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود. دستگاه های خم کن برقی در مدل های مختلف و با برندهای زیادی تولید می شود.

دستگاه لوله خم کن برقی سایز ۱۱ تا ۲۱ میلی متر

خم کن لوله برقی سایز ۱۱ تا ۲۱ میلی متر طوری که از نامش پیداست برای خم کردن لوله های برق سایز ۱۱ تا ۲۱ میلی متر استفاده می شود. وزن کل این لوله خم کن برقی حدود ۲۵ کیلوگرم است و حمل آن آسان است. همچنین این لوله خم کن برقی بازده کاری بالایی دارد. این لوله خم کن دارای ۲ پایه می باشد که با توجه به نیاز کاری می توان لوله های برق را خم کرد. بیت های این خم کن قابل تعویض بوده و در صورت خرابی با نمونه های جدید قابل تعویض می باشد.

بررسی قیمت دستگاه خم کن لوله برق

با نظر به تنوع در مدل و کاربردهای این دستگاه نمی توان به طور قطعی برای آن قیمت خرید مشخص کرد چرا که باید فاکتورهایی مثل نوع دستگاه دستی، برقی، هیدرولیکی، کاربردها، مقدار کارایی برای لوله های گوناگون، جنس و کیفیت دستگاه، کشور و برند سازنده، قیمت آنی ارز و ضمانت آن را در هنگام خرید آن در نظر گرفت ولی بطور کلی برای خرید خمکن لوله برق می توان ۳۰ هزارتومان برای خرید فنر و تا ۴۰ میلیون تومان برای خم کن هیدرولیکی هزینه کرد.

بیشتر بدانید دستگاه خم کن لوله برق : قیمت دستگاه خم لوله در اصفهان 

دستگاه خم کن لوله برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *