تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری

گالوانیزه در خمکاری
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری

از پرکاربرد ترین لوله ها برای انتقال آب و گاز لوله های سیاه و لوله های گالوانیزه هستند. اگر قصد ساخت تاسیسات یا سیستم های آبی و گازی را داشته و یا حتی در ساخت این سیستم ها نقش داشته باشید اسم لوله سیاه و لوله گالوانیزه را زیاد شنیده اید. این دو لوله هر کدام از ویژگی های متفاوتی برخوردار هستند که مصارف و کاربرد آن ها را متفاوت می کند. بطور حتم در خمکاری نیز تفاوت هایی به وجود خواهد آمد. مهم ترین تفاوت لوله سیاه با گالوانیزه، پوششی است که بر روی لوله گالوانیزه کشیده می شود آن را در برابر خوردگی و زنگ ضدگی مقاوم می کند.

در ادامه به شرح کامل کاربرد ها و مشخصات فنی و تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری می پردازیم.

بیشتر بدانید مقاله تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری: خدمات خمکاری لوله

لوله سیاه

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه در حقیقت  همان لوله سیاه است که در فرآیند گالوانیزاسیون قرار گرفته و به لوله گالوانیزه تبدیل شده است. در این فرآیند، پوششی از فلز روی، بر روی لوله سیاه قرار می‌گیرد. فرآیند گالوانیزاسیون به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود که نتیجه آن‌، تولید لوله‌ای با ویژگی‌های متعددی چون مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر رطوبت، طول عمر بالا و … است. پوشش روی همچنین افزایش ضخامت این دسته از لوله‌ها را در پی دارد که این موضوع، یکی از عوامل تفاوت لوله سیاه با لوله گالوانیزه است.

کاربرد لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه در صنایع مختلفی چون ساختمانی، تأسیسات، کشاورزی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای این دسته از لوله‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • خطوط انتقال آب شرب
  • فنس‌کشی
  • نصب داربست
  • سازه گلخانه
  • خطوط آبیاری
  • پروژه‌های ساخت و ساز

لوله سیاه فولادی

لوله فولادی سیاه از جمله انواع لوله فلزی و آهنی پرتقاضا و رایج در صنعت و ساخت و ساز است. امروزه لوله فولادی سیاه درزدار کاربردهای گوناگونی در مصارف خانگی ازجمله لوله کشی گاز و مصارف سنگین ازجمله پتروشیمی دارد.

تاریخ تولید لوله سیاه

اولین جرقه ساخت لوله فولادی در سال ۱۸۱۵ میلادی، توسط ویلیام مردوک و با هدف ایجاد لامپ احتراق زغال سنگ زده شد. تقریباً ده سال بعد و در سال ۱۸۲۴ میلادی، فردی به‌نام جیمز راسل روش‌ نوینی برای تولید این لوله‌ها پیشنهادکرد. روشی که در آن قطعات آهنی به وسیله جوش به هم متصل می شدند و لوله فلزی را تشکیل می دادند.

در ادامه و در سال ۱۹۱۱، جان مون روش‌ها و تکنیک‌های جدیدتر و کارآمدتری را برای تولید این لوله‌ها پیشنهادکرد. تا اینکه امروزه و عمدتاً به روش نورد گرم، تولید انواع لوله فولادی به کمک اتصالات جوشی شده صورت می‌پذیرد.

بیشتر بدانید مقاله تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری: دستگاه خم لوله فرغون

لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری

انواع تولیدات لوله سیاه

لوله فولادی سیاه دارای انواع مختلفی است. لوله جوشی سیاه درزدار و لوله فولادی گالوانیزه از مهمترین آن ها به شمار می‌رود. لوله جوشی درزدار با خم کردن صفحات فلزی و جوشکاری تولید می شود. این نوع لوله‌ها در دو دسته سبک و سنگین، برای انجام امور ساختمانی و صنعتی به بازار عرضه می شوند.

توجه!

از مهم ترین انواع لوله سیاه میتوان به لوله سیاه درز دار اشاره کرد که در بدنه ی خود از نقاط جوش برخوردار می باشد و به همین علت برای اتصالات سیالاتی با فشار های بسیار بالا چندان مناسب نمی باشد

انواع کاربردهای لوله سیاه

لوله فولادی سیاه به دلیل استحکام و دوام بالا، کاربردهای بسیار متنوع و گسترده ای دارد. از جمله:

  • پرکاربرد برای استفاده در لوله کشی گاز ساختمان ها و مراکز مسکونی شهری و روستایی
  • امکان استفاده در صنایع مادر نظیر پتروشیمی
  • قابلیت استفاده در سیستم های دیگ بخار، چاه های فاضلاب و لوله کشی نفت
  • ساخت انواع سازه ها و مصنوعات فولادی و مورد استفاده در صنایع دارویی و کشاورزی
  • مورد استفاده در صنایع مرتبط با حمل و نقل نظیر کشتی سازی
  • ساخت مخازن مختلف از قبیل مخازن سوخت وCNG

قیمت لوله سیاه

تغییرات نرخ ارز، قیمت جهانی فلزات، میزان عرضه و تقاضا از عوامل مهم بر قیمت نهایی تولید است. این موارد می‌تواند هزینه‌های مربوط به ساخت و عرضه محصولات فلزی و درنتیجه خرید لوله فولادی سیاه را تغییر دهد.

  • هزینه های مربوط به حمل و بارگیری

علاوه بر هزینه های مربوط به تهیه و تولید لوله فلزی سیاه، برخی هزینه ها ناشی از تهیه و ارسال است. هزینه هایی نظیر حمل، بارگیری و فاصله ارسال محصولات به مصرف کننده. میزان حجم خرید لوله و نوع برند تولیدکننده، می تواند هزینه‌ های این بخش را تا حد زیادی کاهش دهد.

مقایسه لوله سیاه و گالوانیزه

جهت خرید، نصب و خمکاری لازم است مهم ترین تفاوت های لوله گالوانیزه و لوله سیاه رابدانیم:

  • تحمل دما

لوله‌های فولادی، تحمل دمای بالاتری نسبت به لوله‌های گالوانیزه دارند.

  • مقاومت در مقابل خوردگی

مهم ترین تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه نیز در این مورد می باشد. هر چند که لوله های سیاه و گالوانیزه هر دو از مقاومت خوبی در برابر انواع سیالات برخوردارند اما در نهایت در برابر خوردگی مقاومت های متفاوتی از خود نشان می دهند. پوشش گالوانیزه که در داخل این لوله کشیده می شود باعث می شود که اتصالات در حال انتقال با سطح داخلی لوله و فلز در تماس نباشد و در نهایت اسید ها باعث خوردگی لوله یا اب باعث زنگ زدگی آن نشود.

اما سطح داخلی لوله سیاه به طور کامل در تماس با مواد در حال انتقال قرار می گیرد و از همین نظر نیز دچار اسیب و پوسیدگی می شود.

  • موارد کاربری

از آنجا که لوله های سیاه در برابر زنگ ضدگی و اسید ها از خود مقاومت نشان نمی دهد ، بهتر است در انتقال آب آشامیدنی از آن استفاده نشود. همچنین انتقال مواد فاضلابی به علت اسیدی بودن آن ها چندان مناسب نمی باشد اما در انتقال سیالات گازی با خیال راحت می توانید از لوله سیاه استفاده کنید. تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در این است که لوله گالوانیزه در انتقال سیالات آبی و … محدودیتی ندارد و با اطمینان می تواند از آن استفاده کرد.

بیشتر بدانید مقاله تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری: ماشین خم کن لوله نیمه اتوماتیک

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه در خمکاری

  • مواد اولیه

لوله های سیاه به طور عمده از فولاد ساخته می شوند و هیچ پوشش دیگری بر روی آن ها قرار نمی گیرد. اما لوله گالوانیزه هم می تواند از فولاد ساخته شود و هم از آهن و در آخر با استفاده از زینک پوششی بر روی آن قرار میگیرد و آن را در برابر خوردگی مقاوم می کند.

  • ماندگاری

هر چند که استفاده از این لوله ها در تاسیسات مناسب خود مشکلی برای آن ایجاد نمی کند اما با توجه به اینکه لوله سیاه ممکن است در اثر شرایط محیطی خورده و پوسیده شود ، طول عمری کمتری نسبت به لوله گالونیزه دارد. هرچند هم که محیط داخلی لوله سیاه با سیالات خورنده در تماس نباشد اما ممکن است از بیرون و در اثر سایر شرایط محیطی پوسیده و خورده شود. به همین علت از تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه به طول عمر آن ها نیز می توان اشاره نمود.

در پایان!

هر دو لوله برای انتقال سیالات آبی و گازی به کار گرفته می شوند اما از آنجا که لوله سیاه دچار زنگ ضدگی می شود بهتر است برای آب اشامیدنی به کار گرفته نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *