اجزای دستگاه خمکاری لوله

اجزای دستگاه خمکاری لوله
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

اجزای دستگاه خمکاری لوله

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

اجزای دستگاه خمکاری لوله نام ببرید

از دیرباز خمکاری  لوله فولادی یکی از مهمترین و حیاتی ترین نقش ها را در انواع صنایع ایفا کرده است و کمتر صنعتی بود که به نوعی با خمکاری لوله ارتباطی نداشته باشد. همانطور که از شکل مشخص است ابتدا لوله به صورت دستی خم می شود و لوله مورد نظر با استفاده از اهرم خم می شود. با پیشرفت علم و با ایجاد صنایعی مانند خودروسازی، صنایع هوافضا، صنایع نفت و گاز و غیره، روش دستی جوابگوی تولید انبوه لوله ها و خم های مختلف در اندازه ها و زوایای مختلف نبود و همچنین دقت لازم به هیچ وجه حاصل نشد. روش دستی جواب نداد. امروزه فناوری خمش لوله های جدار نازک نقش بسیار مهمی در صنایع هوافضا، نفت، سیستم های قدرت و صنایع نظامی ایفا می کند. انتخاب روش خم کاری به عواملی مانند دقت مورد نظر، گردش، میزان تولید و … بستگی دارد که در ادامه به بررسی اجزای دستگاه خم کن لوله می پردازیم.

بیشتر بدانید نکات قابل توجه در انتخاب ابزار دستگاه خم کن لوله : دستگاه خمکاری پروفیل 

اجزای دستگاه خمکاری لوله

 

در مقاله روش های خمکاری  لوله های فولادی به بررسی برخی از این روش ها پرداختیم. که شامل روش های زیر می باشد:

  • خمکاری به روش گرم
  • خمکاری به روش سرد
  • خمکاری القایی

اجزای مختلف دستگاه خمکاری لوله

برای استفاده بهتر از دستگاه خم کن بهتر است با اجزای آن و نحوه کار دستگاه آشنا باشید.

  • قالب گیره

در دستگاه خم کن از قالب گیره ای برای نگه داشتن لوله در قالب خم استفاده می شود. روی سطح داخلی این قطعه شیارهایی تعبیه شده است که از سر خوردن لوله در قالب جلوگیری کرده و لوله را کاملا ثابت و بی حرکت نگه می دارد. فولاد کم کربن و ضد سایش یکی از موارد کاربردی در ساخت این قطعه است. قالب گیره وظیفه نگه داشتن لوله توسط قالب خم را بر عهده دارد. این امر از لغزش لوله و بازگشت به موقعیت اولیه خود در طول فرآیند خمکاری جلوگیری می کند. در سطح داخلی قالب گیره و همچنین در سطح داخلی قسمت دستگیره قالب خمشی، با استفاده از روش سند بلاست یا با ایجاد شیار روی سطوح آنها از لغزش لوله در حین فرآیند خمش لوله جلوگیری می شود. قالب گیره از فولاد کم کربن ساخته شده است. بنابراین مقاومت و سختی بالایی در برابر سایش دارد.

  • قالب خم

قالب خمکاری از دو گیره و یک قالب تشکیل شده است که می توان از آن برای اعمال شعاع روی لوله استفاده کرد. با استفاده از قالب خم و قطر ایجاد شده روی قالب می توانید شعاع خمش مورد نظر را تنظیم کنید. همانطور که گفته شد لوله های فولادی بر روی شیار ایجاد شده روی این قالب کشیده می شوند.

قالب خم از دو قسمت تشکیل شده است. این دو قسمت گیره و قالب هستند که به صورت یکپارچه تراشیده شده و یا به صورت دو قسمت مجزا ساخته می شوند. در نهایت با جوش دو قسمت و یا به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند.

بعد از چرخاندن قالب خم نوبت به انجام عملیات حرارتی می رسد که با توجه به تعداد تولید، کیفیت تولید و … انجام می شود. جنس قالب خم و سایر قالب ها نیز بر اساس تعداد خم های تولیدی توسط قالب ها متفاوت است. قالب ها قالب های ساخته شده از فولاد ابزار ۵۸ تا ۶۲ RCسخت هستند. فولادهای نرم با کربن بالا ۵۰ تا ۵۵ RCسخت می شوند. قالب های با فرم های بزرگ از فولاد کم کربن ریخته گری ساخته شده و در نهایت سخت می شوند.

  • قالب فشار

قالب فشاری دارای دو نوع ثابت و متحرک می باشد که با اعمال فشار در جهت مخالف قالب خم از غلتیدن لوله در قالب جلوگیری می کند. از قالب فشاری برای اعمال فشار به لوله فولادی برای جلوگیری از چرخش لوله همراه با قالب خم و گیره استفاده می شود. در واقع می توان گفت که قالب فشاری نیروی واکنش خم را به لوله وارد می کند.

بیشتر بدانید نکات قابل توجه در انتخاب ابزار دستگاه خم کن لوله : قیمت دستگاه خم لوله در اصفهان 

اجزای دستگاه خمکاری لوله

 

علاوه بر اعمال فوق، قالب فشار متحرک با فشار دهنده لوله در جهت طولی باعث جاری شدن ماده در ناحیه خم می شود. عمل هل دادن مانع از نازک شدن دیواره بیرونی لوله فولادی می شود. قالب های تحت فشار مانند قالب های گیره ای نیستند و سطح صافی دارند.

  • مندرل

می توان گفت مهمترین قسمت این دستگاه ها مندرل است که از ایجاد چین و چروک و نقص در سطح داخلی و خارجی لوله جلوگیری می کند. این قطعه در لوله هایی که تولید آنها حساس است یا سطح نازک تری دارد استفاده می شود. اما این قسمت باعث نازک شدن سطح بیرونی لوله می شود. بنابراین هنگام استفاده از آن باید این نکته را در نظر بگیرید. در بین اجزای نشان داده شده، مندرل مهمترین نقش را در خمکاری لوله های جدار نازک ایفا می کند. به این ترتیب مندرل از فرورفتگی جداره خارجی لوله فولادی و همچنین تا شدن دیواره داخلی لوله در هنگام خم شدن جلوگیری می کند.

مندرل همچنین سطح مقطع لوله مخصوصا لوله های جدار نازک را به شکل اولیه خود یعنی گرد حفظ می کند و از بیضی شدن آن جلوگیری می کند. اما به دلیل تماس ساینده با دیواره داخلی لوله، ممکن است باعث نازک شدن دیواره بیرونی لوله در ناحیه خم شود. بنابراین فقط در صورت نیاز باید از آن استفاده کرد. مانند قالب برف پاک کن، مندرل های آلومینیومی برنزی برای خم کردن لوله های فولادی ضد زنگ و سایر لوله های آلیاژی و برای خم کردن لوله های فولاد کربنی و لوله های غیر آهنی سخت شده استفاده می شود.

  • قالب‌های وایپر

قالب وایپر برای خم کردن لوله هایی که نازکتر هستند استفاده می شود. این قالب از چروک شدن لوله در طول فرآیند خمکاری جلوگیری می کند. قالب های وایپر به صورت چند پارچه ساخته می شود. دلیل این امر را می توان در نتیجه شکستن نوک نازک و تیز تعبیه شده در برف پاک کن دانست. نقطه تماس قالب با سطح خم شده بسیار نازک است. در تعداد خم های زیاد، احتمال آسیب دیدن آن بسیار زیاد است. این قسمت از برف پاک کن را می توان با چند پارچه تعویض کرد.

مواد قالب برف پاک کن از لوله فولادی ضد زنگ و آلیاژهای دیگر ساخته شده است تا برای خم شدن لوله های کربن و غیر آهنی سخت شوند.

این الگو در نقطه مقابل نقطه مماس مندرل قرار دارد. محل قرارگیری آن روی دیواره بیرونی لوله است که از چروک شدن لوله در هنگام خمش جلوگیری می کند. مندرل در سطح داخلی و برف پاک کن در سطح خارجی لوله فولادی و هر دو در نقطه تماس سنبه با قالب خمشی از چروک شدن لوله جلوگیری می کند.

بیشتر بدانید نکات قابل توجه در انتخاب ابزار دستگاه خم کن لوله : دستگاه خم لوله در اصفهان

اجزای دستگاه خمکاری لوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *