دستگاه سی ان سی (CNC) چیست؟

دستگاه سی ان سی (CNC)
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دستگاه سی ان سی (CNC) چیست؟

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

دستگاه سی ان سی (CNC) چیست؟

در این مقاله به بررسی موضوع دستگاه سی ان سی (CNC) پرداخته میشود. CNC یک پروسه به کمک کامپیوتر جهت کنترل ماشین آلات عمومی است و دستورات تولید و ذخیره شده بوسیله یک پردازنده در یک سیستم حافظه را ارسال می کند.

CNC ماشینی است که در آن نرم افزار کامپیوتری از قبل برنامه ریزی شده، فعالیت دستگاه و ابزارهایش را تعیین می کند. این فرآیند را می توان برای بسیاری از ماشین های پیچیده از فرز و تبدیل به روتر سی ان سی استفاده کرد. در این دستگاه برشهای ۳ بعدی توسط مجموعه ای از حرکات برنامه ریزی شده انجام می شود. CNC  سرنام عبارتComputer Numerical Control است و محدودیت های دستگاه های کنترل شده با دست را ندارد. یک سیستم CNC بسیار شبیه به یک مجموعه معمولی از اجزای کامپیوتر است، اما با تمام اشکال دیگر محاسبات متفاوت است. دستگاه های CNC در صنایع تولیدی، مونتاژ، کنترل برش، حکاکی و غیره کاربرد دارند.

بیشتر بدانید دستگاه سی ان سی (CNC) : دستگاه خم لوله در اصفهان

دستگاه سی ان سی (CNC)

نحوه کار دستگاه CNC :

کنترل‌های سی ان سی به سیستم‌های نرم‌افزاری NC نیز معروف هستند، چون اکثر عملکردهای کنترلی آن‌ها توسط برنامه‌های نرم‌افزار کنترلی اجرا می‌شوند.

کد نویسی دستگاه CNC: در سی ان سی، ماشینها از راه کنترل اعداد کار می کنند، جاییکه یک برنامه نرم افزاری برای کنترل ماشین طراحی شده و زبان ماشینهای CNC G-code نام دارد که برای کنترل عملکردهای مختلف دستگاه مربوطه مانند سرعت، سطح سوخت و هماهنگی نوشته شده است. در ماشینهای سی ان سی می توان سرعت و موقعیت اجزای دستگاه را از قبل برنامه ریزی کرد و در چرخه های مکرر از طریق نرم افزار اجرا کرد. این فرآیند در تمام اجزای تولید پذیرفته شده و در تولید پلاستیک و فلز بسیار حیاتی است.

این حرکات می تواند بصورت پاره خط، دایره، بیضی، منحنی و … باشد. در واقع هرنوع منحنی که در فضای ۳ بعدی قابل تصور باشد با ترکیب محورهای ماشین ها قابل اجرا است. ترسیم هر منحنی در فضای دو بعدی یا سه بعدی با ترکیب محورهای مختلف دستگاه سی ان سی امکان پذیر است. اما محورها از نظر نوع حرکت بر دو نوع هستند.

محورهای دستگاه سی ان سی (CNC):

  • محور چرخشی: محور چرخشی محوری است که به صورت دایره ای حرکت می کند. مته ساده ترین مثال از یک محور چرخشی است. محورهای خطی با حروف X Y Z و محورهای چرخشی با حروف A B C در ماشین های cnc نمایش داده می شوند.
  • محور خطی: محور خطی مکانیزم حرکتی است که فقط در امتداد یکی از سه محور حرکت می کند. برای مثال ,X Y, Z که یک تسمه نقاله است، ساده ترین مثال برای مفهوم محور خطی است.

کاربرد CNC :

کارایی این دستگاه تنها به حفاری محدود نمی شود و در صنایع مهمی مانند ساخت موشک و ماهواره کاربرد دارد. زیرا دقت عمل برش CNC تا صدم میلی متر است و برای کارهای بسیار ظریف و حساس ایده آل است. از دیگر صنایعی که استفاده از ماشین آلات CNC در آنها نقش بسیار مهمی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه های برش لیزری
  • خودرو سازی
  • ماشین های حکاکی
  • ساخت طلا و جواهرات
  • قطعه سازی صنایع نفت، خودرو و سلاح
  • چوب و کنده کاری

بهترین برندهای تولیدکننده دستگاه CNC :

برندهای گوناگونی در زمینه تولید دستگاه سی ان سی فعالیت دارند  :

  • Unitech
  • Sinumerik
  • Heidenhain
  • Hust
  • KDT
  • Fanuc
  • Num
  • Excitech
  • Biesse
  • Siemens
  • GSk

دستگاه سی ان سی (CNC) اصفهان

 

انواع دستگاه های CNC :

دستگاه های CNC انواع مختلفی دارند :

  1. دستگاه CNC چوب 

از این دستگاه برای برش چوب وMDF استفاده می شود. از این دستگاه برای ساخت تجهیزاتی مثل میز کامپیوتر، صندلی، قاب های تزئینی، وسایل تزئینی چوبی، منبت مبلمان، ساخت مجسمه های چوبی و … استفاده می شود.

  1. دستگاه منبت کاری، حکاکی و برش مسطح CNC 

این دستگاه فقط برای کنده کاری و منبت کاری روی چوب، سنگ، شیشه و … کاربرد دارد و برای برش مواد دیگر قابل استفاده نیست. زیرا طراحی آن به گونه ای است که با جداسازی و حذف بخشی از کار، طرحی دو یا سه بعدی ایجاد می کند.

  1. دستگاه CNC سنگ 

دستگاه CNC سنگ ابزاری مناسب برای برش و تراش سنگ است و برای کارهایی مانند کتیبه، مجسمه های سنگی، سنگ قبر و … استفاده می شود.

  1. دستگاه CNC وایرکات 

این دستگاه با استفاده از جرقه های الکتریکی نقش را روی قطعه کار ایجاد می کند. عملکرد این دستگاه با تخلیه جریان بین دو الکترود انجام می شود و در نتیجه قسمت هایی از قطعه کار حذف می شود. هنگامی که فاصله بین الکترودها کاهش می یابد، میدان الکتریکی قوی تر و قوی تر از عایق می شود. این فرآیند باعث عبور جریان از دو الکترود می شود. در نتیجه، قطعات قطعه کار توسط هر یک از الکترودها جدا می شود.

  1. دستگاه برش CNC CO2 و پلاسما 

در این دستگاه مواد با پلاسما برش داده می شود. این فرآیند در درجه اول برای فلزات استفاده می شود. اما برای سطوح دیگر نیز قابل استفاده است. در این دستگاه به منظور تولید سرعت و حرارت برای برش فلزات، پلاسما با ترکیب گاز فشرده و قوس الکتریکی نیرو تولید می کند.

  1. دستگاه برش واترجت CNC

واترجت CNC ابزاری است که مواد سختی مانند گرانیت و فلز را با فشار زیاد آب حذف می کند. در برخی از این ابزارها، آب با ماسه یا هر ماده ساینده قوی دیگری مخلوط می شود که منجر به عملکرد خشن تری می شود. قطعات ماشین آلات کارخانه اغلب از طریق این فرآیند شکل می گیرند. از دستگاه واترجت برای برش موادی استفاده می شود که حرارت بالای دستگاه های دیگر را تحمل نمی کنند. به عنوان مثال از این دستگاه در صنایع هوافضا و معدن استفاده می شود. دستگاه واترجت برای سازه هایی که نیاز به برش های پیچیده دارند استفاده می شود. به دلیل گرم نبودن دستگاه از هر نوع تغییر در مواد مورد نظر جلوگیری می کند.

  1. دستگاه فرز CNC 

دستگاه فرز CNC از طریق برنامه هایی اجرا می شود که از دستورات بر اساس اعداد و حروف تشکیل شده و قطعات را در فواصل مختلف هدایت می کند. برنامه های مورد استفاده برای دستگاه فرز می تواند بر اساس G-code یا زبان برنامه نویسی نوشته شده توسط تیم تولید باشد.

  1. دستگاه تراش CNC

در ماشین تراش CNC قطعات در جهات دایره ای با ابزارهای قابل تقسیم برش داده می شوند. برشهای ماشین تراش با فناوری CNC بادقت و سرعت بالاتری انجام می شود. این دستگاه برای تولید طرح های پیچیده استفاده می شود که با ماشین های دستی قابل انجام نیستند. نحوه کنترل ماشین های فرز و تراش CNC مشابه است.

انواع دستگاه تراش CNC

اکنون به معرفی چند نمونه دستگاه برش می پردازیم:

  • دستگاه های سری تراش CNC سی ان سی مدل ( Swiss Type)
  • دستگاه های تراش سی ان سی چند محوره و چند کاره
  • دستگاه های تراش سی ان سی باکس (BoxWay)
  • دستگاه های تراش سی ان سی افقی لینیر (linear)
  • دستگاه های تراش سی ان سی مدل ( Gang Type )

در زمان خرید دستگاه CNC باید ویژگی های  زیادی را مدنظر قرار دهید بعنوان مثال ولتاژ مصرفی، دقت ماشین، جنس بدنه و ستون، سیستم خنک کننده دستگاه و… پارامترهایی هستند که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرند.

بیشتر بدانید دستگاه سی ان سی (CNC) : قیمت دستگاه خم لوله در اصفهان

دستگاه سی ان سی (CNC) در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *