شیوه کار با فنر خم لوله

شیوه کار با فنر خم لوله
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

شیوه کار با فنر خم لوله

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

شیوه کار با فنر خم لوله

شیوه کار با فنر خم لوله که یک ابزار کاربردی برای فرم دهی و شکل دادن به انواع لوله از جمله لوله‌های مسی، استیل، پلاستیکی، فولاد و … مناسب است. فنر خم لوله ابزاری است که برای خم کردن لوله‌ها در زاویه‌های مختلف استفاده می‌شود. این ابزار از یک فنر مارپیچی تشکیل شده است که در داخل لوله قرار می‌گیرد و با فشار دادن فنر، لوله خم می‌شود. برای کار با فنر خم لوله، ابتدا باید سایز فنر را با سایز لوله مطابقت دهید.

سپس، لوله را از یک سر وارد فنر کنید و سر دیگر لوله را با انگشتان خود نگه دارید. با فشار دادن فنر، لوله را به سمت دلخواه خم کنید.

بیشتر بدانید شیوه کار با فنر خم لوله : خدمات خمکاری لوله

شیوه کار با فنر خم لوله

 سایز فنر را با سایز لوله مطابقت دهید. فنرها معمولاً در اندازه‌های مختلف موجود هستند، بنابراین مهم است که از فنری استفاده کنید که مناسب سایز لوله شما باشد. اگر فنر خیلی کوچک باشد، لوله به راحتی خم نمی‌شود. اگر فنر خیلی بزرگ باشد، ممکن است باعث آسیب رساندن به لوله شود.

  • لوله را از یک سر وارد فنر کنید. به آرامی لوله را به داخل فنر فشار دهید تا زمانی که کاملاً وارد شود.
  • سر دیگر لوله را با انگشتان خود نگه دارید. این کار از لغزش لوله در طول خم شدن جلوگیری می‌کند.
  • با فشار دادن فنر، لوله را به سمت دلخواه خم کنید. از یک حرکت آرام و مداوم استفاده کنید.
  • برای خم کردن لوله در زاویه‌های مختلف، از یک الگو استفاده کنید. الگو را روی لوله قرار دهید و سپس با فشار دادن فنر، لوله را مطابق الگو خم کنید.

انواع فنر خم لوله

  • فنر خم لوله برق دستی

  1. عملکرد دستگاه مذکور به این صورت بوده که به منظور خم کردن لوله‌های برق از نیروی دست بهره می‌گیرد. دستگاه مذکور دارای یک لقمه بوده که متناسب با اندازه لوله انتخاب شده و برای لوله‌هایی با حداکثر قطر ۲۵ میلی‌متر کارایی دارد. نحوه کار با این مدل از فنر خم کن‌ها به این شکل بوده که در ابتدا باید لقمه دستگاه و تکیه‌گاه متناسب با قطر لوله انتخاب شده و بعد لوله درون لوله خم کن قرار بگیرد. سپس کاربر باید اهرم را فشار داده تا لوله به اندازه زاویه مورد نظر خم گردد.
  2. نوع دیگری از فنر خم کن لوله برق معمولاً دارای چندین لقمه متنوع بوده و امکان اجرای انواع خم‌های ۹۰ درجه، انحرافی، پشت به پشت، ابرویی و پله‌ای را فراهم می‌کند. برای کار کردن با این دستگاه لازم است که دستگیره به قسمت رزوه متصل گردد. سپس لوله برق درون جایگاه قلابی شکل قرار داده شده و محل خمیدگی لوله مشخص شود. در نهایت کاربر باید پای خود را بر روی پدال دستگاه قرار داده و بعد دستگیره را فشار دهد و لوله را به اندازه مورد نیاز خود خم کند.
  3. نوع سوم دستگاه‌های فنر خم کن لوله برق دستی، تعدادی نیم قوس یا نیم استوانه در سایزهای مختلف داشته و متناسب با قطر لوله برق انتخاب شده و بر روی دستگاه نصب خواهند شد. شعاع انحنای لوله به طور معمول ۱۰ برابر قطر لوله برق بوده و با در نظر گرفتن قطر این لوله‌ها، نیم‌ قوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از این مدل لوله خم کن می‌توان برای انواع لوله برق‌های مسی، آلومینیومی، استیل و فولادی بهره برد. روش کار به این ترتیب بوده که تکیه گاه لوله برق بر اساس قطر لوله انتخاب و تنظیم شده، لوله داخل دستگاه قرار داده شده و کاربر با قرار دادن پای خود بر روی پایه و اعمال فشار بر روی اهرم، لوله را خم خواهد کرد.

فنر خم لوله برق هیدرولیکی

نوع دیگری از دستگاه‌های فنر خم کن که به منظور شکل‌دهی و زاویه‌دهی به لوله برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول از لوله خم کن‌های هیدرولیکی برای لوله‌هایی با قطر ۱ اینچ الی قطر ۸.۵ اینچ می‌توان استفاده کرد؛ چرا که این لوله‌ها با چنین قطرهایی را نمی‌توان با استفاده از خم کن دستی شکل‌دهی کرد.

قابل ذکر است که دستگاه‌های لوله خم کن هیدرولیکی برای انواع لوله‌های مسی، آلومینیومی، آهنی، گالوانیزه، استیل و میلگرد کارایی دارند. از آن‌جایی که این مدل از فنر خم کن‌ها درجه‌بندی شده‌اند، کار کردن با آن‌ها بسیار ساده بوده و تنها کافیست که آن را بر روی زاویه مورد نظر خود تنظیم کرده، لوله برق را درون آن قرار داده و بعد اقدام به خم کردن لوله کنید.

  بیشتر بدانید شیوه کار با فنر خم لوله: دستگاه خمکاری پروفیل 

شیوه کار با فنر خم لوله

فنر خم لوله برقی

نمونه‌ای از انواع دستگاه‌های لوله خم کن بوده که از نیروی الکتریسیته برای خم نمودن لوله‌های برق بهره می‌برد. دستگاه مذکور دارای محورهای متغیر خطی، چپگرد، راستگرد و دورانی بوده و می‌تواند بر حسب قطر و ضخامت لوله آن را تنظیم نمود. قابل ذکر بوده که این مدل از دستگاه‌های لوله خم کن قادر به ایجاد چندین شعاع خم بوده و می‌‌تواند خم‌هایی هم‌چون خم بسته یا سه بعدی بر روی لوله برق مورد نظر اعمال نماید.

فنر خم لوله پنج لایه 

از فنر خم کن لوله ۵ لایه برای خم کردن انواع لوله های پنج لایه استفاده می شود که دارای دو مدل مختلف زیر می باشد :

  • نحوه استفاده فنر های لوله پنج لایه توکار 

در این نوع فنر ها با توجه به سایز لوله, فنر مورد نظر را انتخاب می کنیم و فنر را در داخل لوله قرار می دهیم. سپس لوله را خم میکنیم, به دلیل وجود فنر در داخل لوله از دفرمه شدن لوله جلوگیری می کند.

  • نحوه استفاده فنر های لوله پنج لایه روکار 

در این نوع فنر ها با توجه به سایز لوله فنر مورد نظر را انتخاب می کنیم و لوله را در داخل فنر می گذاریم و با خم کردن فنر, باعث خم شدن لوله می شود.

بیشتر بدانید شیوه کار با فنر خم لوله : نکات مهم برای خرید فنر لوله خم کن

نکات ایمنی در کار با فنر خم لوله

در هنگام کار با فنر خم لوله، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید تا از آسیب دیدن خود و همچنین از آسیب رسیدن به لوله‌ها جلوگیری کنید:

  • قبل از استفاده از فنر خم لوله، حتماً دستورالعمل‌های ایمنی را مطالعه کنید. این دستورالعمل‌ها معمولاً روی دستگاه درج شده‌اند.
  • از دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید تا از آسیب دیدن خود در هنگام کار با فنر خم لوله جلوگیری کنید.
  • اگر لوله خیلی سفت است، می‌توانید از گریس یا روغن برای روانکاری آن استفاده کنید. این کار از آسیب رسیدن به لوله جلوگیری می‌کند.
  • بعد از استفاده از فنر خم لوله، آن را به خوبی تمیز کنید تا از خوردگی آن جلوگیری کنید.
  • از فنر خم لوله با کیفیت بالا استفاده کنید. فنرهای خم لوله بی‌کیفیت ممکن است باعث آسیب رسیدن به لوله شوند.
  • اگر فنر خم لوله آسیب دیده است، از آن استفاده نکنید. استفاده از فنر خم لوله آسیب دیده ممکن است باعث آسیب رسیدن به لوله شود.

با رعایت این نکات، می‌توانید از آسیب دیدن خود و همچنین از آسیب رسیدن به لوله‌ها در هنگام کار با فنر خم لوله جلوگیری کنید.

سخن آخر 

برای خم کردن لوله در زاویه‌های مختلف، می‌توانید از یک الگو استفاده کنید. الگو را روی لوله قرار دهید و سپس با فشار دادن فنر، لوله را مطابق الگو خم کنید. فنر خم لوله ابزاری ساده و کارآمد است که برای خم کردن لوله‌ها در پروژه‌های مختلف کاربرد دارد. با استفاده صحیح از این ابزار، می‌توانید خم‌های دقیق و بدون آسیبی را در لوله‌ها ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *