خم لوله ریکواپراتور

خم لوله ریکواپراتور
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

خم لوله ریکواپراتور

فهرست

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در twitter
Twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp

خم لوله ریکواپراتور

لوله ریکواپراتور Recuperator یک مبدل حرارتی بازیافت انرژی ساخته شده از ورق فولادی نسوز، معمولاً ورق فولادی ۳۰۹ است که در جریان هوای خروجی یک سیستم انتقال هوا یا گازهای خروجی یک فرآیند صنعتی قرار می‌گیرد و گرمای از دست رفته را بازیابی می‌کند.

لوله ریکواپراتور ضد زنگ است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد. خم لوله ریکواپراتور به طور مداوم و به روش های مختلف با استفاده از قوانین و اصول انجام می شود. لوله های آلومینیومی را می توان با استفاده از اکثر روش های خمکاری که در مقاله زیر بحث شده است خم کرد.

دستگاه رکوپراتور از چه چیزی تشکیل میشود؟

رکوپراتور از مجموعه ای از ورق های موازی ساخته شده از آلومینیوم، پلاستیک، فولاد ضد زنگ و الیاف مصنوعی تشکیل شده است به صورت یک در میان هر جفت از آن‌ها در هم ادغام شده و تشکیل کانال‌هایی با زوایای معینی نسبت به هم می‌دهند که از درون آن‌ها هوای ورودی و خروجی جریان می‌یابد. با شارش هوا، حرارت از هوا به صفحات یا بالعکس منتقل می‌شود.

رکوپراتورها در مبدل و سیستم‌های گرمایی ذیل قابل نصب می‌باشند:

  • بویلرهای بخار از ظرفیت ۵۰۰۰kg/h به بالا
  • بویلرهای آب گرم از ظرفیت‌های ۲۰۰۰۰۰۰kcal/h به بالا
  • بویلرهای روغن داغ در تمامی ظرفیت‌ها
  • انواع کوره صنعتی: کوره تنش زدایی فولاد، کوره پیش گرم نورد فولادی، کوره آجری، کوره شیشه ای، کوره لعاب و کوره رنگ و هر صنعتی که دمای هوای خروجی از دودکش بیش از ۲۰۰ درجه سانتیگراد باشد.

بیشتر بدانید خم لوله ریکواپراتور : دستگاه خمکاری پروفیل 

روش های خم لوله

خمکاری لوله به دو خم سرد و خم گرم هستند.

  • خم سرد (Cold Bending)

این روشی برای خم کردن لوله بدون استفاده از گرما یا حرارت است. این روش معمولا برای لوله های نازکتر که از فلزات انعطاف پذیر مانند مس و آلومینیوم ساخته شده اند استفاده می شود.

خمش سرد برای لوله های از پیش نصب شده که با حرارت قابل جدا شدن نیستند مانند لوله های ساختمان ها یا پل ها نیز استفاده می شود. می توانید تغییر شکل لوله را در خمکاری سرد با تنظیم درجه انحنا، که توسط قطر لوله و شعاع خم تعیین می شود، آغاز کنید. نمونه ای از خمکاری سرد به خم CNC است.

  • خم گرم (Hot Bending)

در این روش می توانید با گرم کردن لوله تا دمای مشخصی فرآیند خمکاری را ایجاد کنید، اما به شرطی که ابتدا زاویه مورد نظر را داشته باشید. این روش معمولا برای لوله های بزرگ ساخته شده از مواد سخت مانند فولاد یا استیل استفاده می شود.

بسته به اندازه و شکل لوله، می توان از چندین روش گرمایش استفاده کرد، به عنوان مثال: گرمایش القایی یا کوره. هنگامی که لوله تا دمای مورد نظر گرم می شود، با استفاده از تجهیزات خاصی که می تواند وزن و قطر لوله را تحمل کند، خم می شود. خمش گرم انحنای کمتری نسبت به خمش سرد ایجاد می‌کند، اما می‌توان آن را خمش دقیق و تکرارپذیر نامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *